Egy Facebook poszt margójára, avagy oldal vagy csoport?


Sokszor felmerül a kérdés: melyiket érdemes választani, melyik a jobb: a Facebook oldal, vagy a Facebook csoport?

A válasz: nem kell és nem is szabad választanod! Mindkettőre szükség van. Teljesen más a kettő, más dologra jó, és tökéletesen kiegészítik egymást.

De ha már így szóba került, akár össze is hasonlíthatjuk a kettőt!

Ma olvastam egy neves Facebook szakértő oldalán egy posztot, amelynek a témája az volt, hogy mivel csökkennek a Facebook elérések, ezért vajon nem jobb ötlet-e az, ha az ember inkább csoportot csinál oldal helyett.

Sajnos az látszott, hogy az illető vagy nem ért eléggé a témához, vagy szándékosan vezeti félre a követőit (ennek az oka pofonegyszerű, a Facebook oldalakból tud profitálni, a csoportokból azonban nem), úgyhogy most tegyük félre ezeket a dezinformációkat és tisztázzuk a dolgokat.

Az alapkérdés az volt, hogy célszerűbb-e az oldal helyett csoportként vagy profilként üzemelni, és erre a kategorikus válaszuk a nem volt.

Helyes válasz:

Az oldalt természetesen meg kell tartani és továbbra is üzemeltetni kell, DE mellette készíteni KELL csoportot is. 

Miért:

  • Az ideális az, ha minél több helyen el tudod érni a követőidet, a csoport pedig számos előnnyel rendelkezik az oldalhoz képest.
  • Az oldalakon az emberek sokkal kevésbé aktívak, mint a csoportban. Ha ezt számszerűsíteni kellene, nehéz dolgom lenne, a csoportbeli aktivitás sokszorosa lehet az oldalon lévőnek.

“Ez hihetetlen! Végre sikerült olyan embereket is aktivizálni, akiket eddig soha!”– mondta egyik ügyfelem, miután létrehozta a saját csoportját. 

Érteni kellene, hogy a csoport  közösségépítésre van. Felesleges a fizetős hirdetési lehetőséget hiányolni belőle, mert a csoport olyan erőt képvisel, ami egy oldal esetében megvalósíthatatlan. Ha most példaként olyan oldalt hoznál fel, ahol nagyon aktív követőtábor van, akkor is azt mondom, hogy ha ugyanez egy csoport lenne, akkor még sokkal aktívabbak lennének a tagok. 

Szó nincs arról, hogy ami a csoportban van, azt csupán “egy kicsivel többen látják”. Ha megfelelően kommunikálsz a csoportban, akkor kikerülni sem lehet azt, ami benne történik, és mindez egy fillérbe sem kerül

Nincs bővülési lehetőség? Dehogynem! A csoportokban éppen az a nagyszerű, hogy ha elérnek egy bizonyos taglétszámot, akkor utána már automatikusan jönnek bele a jelentkezők. Ez hetente több tucat új tagot jelenthet, szemben az oldalakkal, ahol jellemzően heti pár db lájkoló érkezik organikusan.

Szó sincs arról, hogy bele kellene bárkit is rángatni. A csoportnak pontosan az a lényege, hogy olyan emberek érkezzenek bele, akiket érdekel az adott téma! És ha érdekli őket, akkor boldogan be fognak lépni. Lehetőségként fogják megélni, nem pedig idegesítő kéretlen reklámként, mint az üzenőfalakat elárasztó reklámokat, amikre egyáltalán nem kíváncsi, mégis muszáj néznie.

Döbbenetes, hogy egy Facebook szakértő képes leírni egy olyan mondatot, miszerint ahogy nő a csoport, a Facebook korlátozza az adatvédelmi beállításokat, és a nyílt csoportot előbb zárttá, majd titkossá fogja tenni.

Ez ugyanis nem így van.

A Facebook csoportok adatvédelmi beállítását egyedül a csoport adminja dönti el.

Teljesen mindegy, hogy mekkora a csoport, nyílt maradhat. Bármeddig! Nem fogja a Facebook zárttá vagy titkossá tenni, akármekkorára is növekszik a csoportod.

 

Amit tudni érdemes: 200 fő fölött már csak szigorúbbra válthatod az adatvédelmi beállítást, tehát zárt csoportot nem állíthatsz vissza nyílttá. Kiskapu: ha kiteszel minden embert a csoportból és 200 alá csökken a taglétszám, akkor újra szabadon állíthatod az adatvédelmi beállítást. De ez nagyon nem azt jelenti, hogy a FB állítgat “magától” valamit! 

Ami jogos felvetésnek tűnhet, hogy a nyílt és zárt csoport esetén valóban látszik a tagok listája. Na, és akkor mi van?

  • Az oldalnál is látszik a lájkolók egy része…
  • Főleg azok, akik még aktívak is! És mintha ők lennének a lényegesek, nem igaz?
  • Sőt, a Facebook hirdetésekben rá lehet hirdetni egy-egy oldal lájkolóira. Akkor miről is beszélünk, te fizetsz egy valag pénzt a lájkolókért, más meg learatja a babérokat.
  • Ennek igazából a fizetős ügyfelek esetében van tétje, de az ő esetükben meg simán lehet titkos csoportot csinálni.
  • De ha amúgy látja a konkurencia, hogy kik ezek az érdeklődők, akkor is mit fog tudni csinálni velük? Legfeljebb ha ismer pár finom technikát, akkor rájuk hirdethet. Az oldalak esetében ez amúgy is adott.

Azt én sem javaslom senkinek, hogy profilként legyen jelen a cégével, és úgy kommunikáljon. A magánprofilodon is kommunikálhatsz természetesen a vállalkozásoddal kapcsolatos dolgokat, de nyilván ezt nem az üzleti oldal alternatívájaként teszed.

Minden marketing akkor jó, ha mérhető – mondja ez a szakértő. Én viszont úgy gondolom: a marketing akkor jó, ha profitot hoz! A statisztika szép dolog, de nem fogsz tudni fizetni vele a Tescoban. Arról nem is beszélve, hogy a Facebook statisztikák pontatlanok és megbízhatatlanok, nem éri meg alapozni rájuk.

 

Végkövetkeztetésem:

Az oldalnak és a csoportnak nem egymás helyett kell lennie, hanem egymást kell kiegészítenie! Kölcsönösségnek, oda-vissza viszonynak kell fennállnia a kettő között. Ezt nevezik hatástöbbszörözésnek. A Facebook csoport egy olyan felület, amelynek az erejét sokan még nem tapasztalták meg – nem tudják, hogy miről maradnak le.

És akkor még nem is beszéltem a többi, benne rejlő lehetőségről. Álljon itt egyik ügyfelem statisztikája, aki a legutóbbi kampánya során (online tanfolyamot hirdetett) az alábbi eredményt érte el – azt láthatod, hogy hogyan érkeztek ügyfelei, százalékos megoszlásban:

  • Honlapon belüli átkattintásról iratkozott fel: 16,7%
  •  FB fizetett hirdetés: 16,7%
  •  Hírlevél: 25%
  •  FB csoportmarketing: 41,7%
Ez nem jelenti azt, hogy a fizetett hirdetés ne lenne hatékony, de nem szabad értéktelennek minősíteni a Facebook csoportokat azért, mert minden funkciójuk ingyenes. Nagyon is hatékony marketingeszközről van szó!
Oszd meg, ha tetszett!
Share

9 Hozzászólások

Nagy Csaba (#)

Teljesen egyetértek a cikkeddel. Nekem kezdetben az tűnt fel, hogy míg a lájkolt oldalak csak hébe-hóba tűnnek fel az üzenőfalamon, addig a csoportok, amiknek tagja voltam, kivétel nélkül mind ott vannak előttem. Annyira, hogy több csoportból ki is léptem, mert zavart, hogy tele van az üzenőfalam az ott folyó párbeszédekkel. Kivétel nélkül mind megjelent, holott a csoportban nem voltam aktív, egyetlen egyszer sem posztoltam. Míg egy érdekesnek tűnő oldalt egyszer lájkolok, aztán ha elfelejtem, a FB soha többé nem tolja elém az ottani posztokat.

2014. július 11. 13:57 Válasz

    Nagy Csaba (#)

    Valamit összekevert a gravatar? (Gömöry Kati, magyar hangja Nagy Csaba?)

    2014. július 11. 14:02 Válasz

      Gömöry Kati (#)

      Hát ezt alaposan! Annyi baj legyen, úgyis szerettem volna férfi lenni : D

      2014. július 11. 14:37 Válasz

        Nagy Csaba (#)

        Lehet, hogy túl domináns vagy?

        2014. július 11. 14:49 Válasz

          Gömöry Kati (#)

          Éééééén? : D Ugyan, kizárt!

          2014. július 11. 14:51

Dakó László (#)

Végül is én jól csináltam. 🙂 Van egy csoportom és több oldalam. 3 év alatt 24,000 tag jelentkezett a csoportomban. https://www.facebook.com/groups/nepigyogymodok/

2015. november 28. 07:29 Válasz

    Gömöry Kati (#)

    Az nagyon szép eredmény, gratulálok! 🙂

    2015. november 28. 16:46 Válasz

Villányi Andrea (#)

Kati, nagyon hasznos amit csinálsz, rengeteget tanulok nagyon rövid idő alatt tőled.

Tanács kellene. Létrehoztam már több fb csoportot is a hobbimmal kapcsolatosan, de egyikbe se akartak belépni az emberek maguktól az ismerősökön kívül. Azt találtam hibának, hogy nem jó nevet adtam a fb csoportnak.

Jelenleg egy kiegészítőkkel foglalkozó webáruházon dolgozunk és van már fb oldalunk, ahol gyűlnek az emberek, de azért mert hirdetést fizettem elő. Az volna a kérdésem az eddigi kudarcok után, hogy érdemes-e kiegészítőkhöz fb csoportot létrehozni és milyen nevet adnál neki és szerinted mennyi idő míg elterjed? A cég neve legyen a csoport neve (XY Kiegészítő) vagy mondjuk simán kiegészítők vagy valami teljesen más? Pontosan azt se tudom, hogy itt eladni kéne vagy csak beszélgetni a belépőkkel. Eladni a webshopomban szeretnék főként.

Köszönöm!

2016. május 23. 22:43 Válasz

    Gömöry Kati (#)

    Szia Andi! A csoportokba eleinte érdemes meghívni minél több embert, mert magától is növekszik ugyan, de kell egy kritikus tömeg, hogy maguktól is lépjenek be emberek. Minél nagyobb a csoport, annál többen fognak belépni, mert annál több ember ismerősének ajánlja majd a Facebook a csoportot. És hát persze ez nem 5 perc alatt történik. A csoport neve mindenképpen utaljon arra, hogy mit árulsz. Azt nem írtad, hogy ezek milyen jellegű kiegészítők, pl. te készíted-e őket. Ha igen, akkor már tudsz beszélgetni a tagokkal úgy, hogy pl. bevonod őket a tervezésbe, így azt is látni fogod, hogy mire van igényük. (színek, stílus stb.) Nyugodtan el is adhatsz, beteheted a termékeket. Persze úgy, hogy mesélj minél többet róluk, az előnyeikről, történetükről, miért érdemes megvenni őket, miért szereti az, aki már használja stb.

    2016. június 08. 14:17 Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.