Facebook armageddontól menő ma rettegni


Sokat gondolkoztam, hogy megírjam-e ezt a cikket, mert alapból nem szeretek olyan csonton rágódni, amelyre már rávetette magát az összes kutya marketinges, de most mégis szükségét érzem annak, hogy leírjam a véleményemet.

Beköszöntött a világvége a Facebookon

Facebook Zero, Facebook Armageddon, és még ki tudja milyen nevekkel illették a marketingesek Mark Zuckerberg tegnapi nyilatkozatát, amiről a jóhiszemű embernek egyből az jut az eszébe, hogy húha, itt a világvége.

A lényeg egy mondatban összefoglalva, hogy a Facebook drasztikusan (nullára?) csökkenti a céges oldalak posztjainak elérését. Ez a mondat eredményezte azt, hogy az egyszeri kisvállalkozó a szívéhez kapva terült el a földön a sokkhatástól. Pedig miért is?

Nulla lesz a posztok elérése? Eddig sem volt sokkal több!

Vagy mégis, ha azt a vérszegény 5%-ot annak lehet nevezni. Szerintem az is egy nagy nulla. Jó pár évvel ezelőtt ha kitettél egy posztot, öröm volt látni, hogy az oldal lájkolóinak minimum feléhez eljutott organikusan. De ez már nagyon régen volt. Az elmúlt években a Facebook teljesen lecsökkentette az eléréseket, úgyhogy a mostani lépéssel szerintem már nem csinált semmi drasztikusat. Innen már régóta nincs lejjebb, az aggodalom teljesen felesleges.

Azok a posztok kerülnek előtérbe, amelyeknél sok az interakció?

Hát döbbenet, komolyan! Mintha eddig nem ez lett volna. Mutassatok már nekem olyan posztot az elmúlt évekből, amelyhez senki nem szólt hozzá, egy árva lájkot sem kapott, aztán mégis hasított? Ugye nem tud ilyet mutatni senki? Hát persze, hogy nem!

A Facebookon tevékenykedő vállalkozók évek óta azon kísérleteznek, hogy olyan posztokat alkossanak, ami a lehető legtöbb aktivitást váltja ki az emberekből. Ezért hajt mindenki évek óta. Akkor most mi ez a hatalmas pánik? Csak azt kell csinálni, amit eddig is kellett: érdekes posztokat írni, amelyeknél az emberek párbeszédbe bonyolódnak.

Ez tehát a nagy harci helyzet, és ilyenkor jönnek a frenetikus tippek, hogy mit kell tenni azért, hogy túléld az Armageddont.

Példák, amiket olvastam:

“ÉLŐ VIDEÓZZ!”

Azt gondolom, hogy élő videózni akkor érdemes, ha:

  • jól tudsz előadni, nem csak makogsz és őőő-zöl a kamera előtt – ez élő videó, nem tudod megvágni menet közben,
  • szereted is csinálni,
  • és van értékes mondanivalód.

Ha ezek körül bármelyik hiányzik, felesleges átütő sikerre számítani.

Én személy szerint kriminálisnak tartom azokat az élő videókat, amelyben a nagy semmiről beszélnek egy órán keresztül, és az ember örülhet, ha elcsíp egyetlen értelmes és hasznos mondatot. (Bár miért is kötnék bele egy ingyenes élő videóba, amikor sokan a fizetős anyagaikban is ezt csinálják?) Mindenesetre mások idejét és idegeit nyúzni a nagy semmivel szerintem inkorrekt dolog. (Tisztelet a kivételnek, aki nem azért élőzik, hogy ez is ki legyen pipálva, hanem tényleg értékes információkat ad át.)

“KÉSZÍTS FACEBOOK CSOPORTOT!”

Jó reggelt kívánok! Örvendek, hogy 2018-ra a magyar marketingeseknek is sikerült oda eljutniuk, hogy felfedezzék a Facebook csoportokat. 2014 tavaszán készítettem el az első marketingtanfolyamomat, ami a Facebook csoportokról szólt. Már akkor tudtam, és többször ki is fejtettem, hogy a csoport mennyivel hatékonyabb, mint az oldal. Szóval kedves kollégák, ne most akarjátok felfedezni a meleg vizet…

A Facebook csoport mindig is sokkal jobb platform volt, mint az oldal, mert:

  • Mindig sokkal nagyobb volt az elérése, igaz, a Facebook ezt is megnyirbálta már az utóbbi években, de még mindig sokkal jobb eléréssel bírnak, mint az oldalak. Most meg aztán pláne így lesz.
  • A csoportokban sokkal nagyobb az aktivitás, sokkal könnyebb az embereket szólásra bírni. Itt olyanok is beszélgetnek, akik az oldalak posztjaihoz nem szoktak hozzászólni.
  • A csoportokban a beszélgetés kétoldalú, nemcsak a csoport tulajdonosa tud posztot írni, hanem a tagok is. Így még a tartalom előállítása is sokkal könnyebb,  ha nem posztolsz semmiről, a tagok akkor is életben tartják a csoportot.
  • Sokkal inkább közösség jellege van egy csoportnak, amiben tagként vannak jelen az emberek, mint egy oldalnak, amit lájkoltak és néha odakommentelnek valamit.

Igen, tudom, mindig azt hozzák fel az emberek, hogy a csoportban nem lehet meghirdetni a posztokat. De hát nem éppen azon megy a vekengés, hogy a Facebook oldalakon SEM akarnak az emberek posztot hirdetni? Akkor min is vekengünk, kérem szépen? A csoportokban pedig, ha jó a poszt, NINCS SZÜKSÉG a hirdetésre. Egyszerűen felesleges.

“NE KÖLTS POSZTKIEMELÉSRE!”

Nemhát, csak irkáld a posztokat, nem baj, ha senki sem látja. Majd Anyu, Apu, és Burkus kutya elolvassa, az ő kedvükért igazán megéri a fáradozást, nem? Komolyan kitépem a hajam az ilyen értelmes tanácsoktól…

Én a Facebook-armageddon kapcsán egy sokkal fontosabb dolgot javasolnék:

NE FÜGGJ MÁSOKTÓL!

Ma a “Facebook-zéró” miatt jajgatunk, holnap megint más miatt fogunk. 

Az fog a leghangosabban jajgatni, aki ki van szolgáltatva az ilyen felületeknek, mint a Facebook!

Véres-verejtékes munkával felépítesz egy közösséget, ami egyszer csak értéktelenné válik egy ilyen szabály miatt. Márpedig ha egy felület nem a tiéd, akkor az üzemeltető akármikor hozhat olyan szabályt, ami teljesen ellehetetlenít.

Nem véletlenül pofázom magyarázom évek óta, hogy miért olyan fontos az e-mail marketing. A listádat nem veheti el senki. Ha a hírlevélküldő céged keresztbe tesz neked, hát istenem, van ötszáz másik, akikhez át lehet menni, és tárt karokkal várnak. Írj blogot, mert a blogbejegyzéseid saját felületen vannak, nem fognak eltűnni a süllyesztőben. Használd a saját felületeidet, és akkor egy ilyen nevetséges “Armageddon” nem fog a padlóra küldeni!

Őszintén szólva, rám semmilyen hatással nincs Zuckerbergnek ez a bejelentése. Nem kaptam szívrohamot a Facebook armageddon hallatán, mert már évek óta látom a tendenciát és gondoskodom arról, hogy olyan felületeken legyek jelen, ahol nincs rám hatással semmilyen olyan döntés, ami másokat térdre kényszerít.

Ezt ajánlom neked is, nem az élővideózást (amivel lehet, hogy egy hónap múlva ugyanekkorát fogsz majd szívni, mert esetleg azoknak az elérését is nullára csökkentik), vagy más egyéb hókuszpókuszt, ami kb. olyan, mintha a zuhanó repülőről a süllyedő hajóra ugranál át.

Természetesen nem azt akarom mondani, hogy ezeket az eszközöket ne alkalmazd! Mindaddig, amíg működnek, addig hajrá, ami csak a csövön kifér! De közben soha ne feledkezz meg arról, hogy a kiszolgáltatottság veszélyes – kerüld el!

Oszd meg, ha tetszett!
Share

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.