Milyen stílusban kommunikálj, ha webshopod van?

Ha webshopod van, akkor könnyen érezheted úgy, hogy ez kissé személytelen mondjuk egy tanácsadóhoz, művészhez, közéleti személyiséghez stb. képest, hiszen az ő arcukat, beszédstílusukat, megjelenésüket stb. minden követőjük ismeri. De egy webáruháznál a termékek lényegesek, nem az, hogy ki van mögötte. Vagy mégsem?
Vannak azok a webshopok, amelyek úgy jönnek létre, hogy valaki felépített egy énmárkát, ismertté vált, és ezt meglovagolva elkezdett különféle termékeket árusítani. Tipikus példák erre a nagy követőtáborral rendelkező youtuberek, akik saját bögréiket, pólóikat stb. árulják webshopjukban.
De a te esetedben teljesen másról lesz szó, hiszen valószínűleg nem celeb vagy, hanem vállalkozó, aki elindított egy webshopot, amivel pénzt akar keresni. Ha kimész az utcára, akkor senki sem támad le autogramért vagy közös fotóért, de szeretnéd, ha a webshopod sikeres lenne anélkül is, hogy médiaszereplővé kellene válnod. Az is lehet, hogy egyáltalán nem akarsz szerepelni, például mert introvertált vagy. De kommunikálni akkor is kell, és ennek a stílusát is megfelelően kell megválasztanod. Ehhez következzen most néhány hasznos tipp!
.
1. Legyél következetes!
Lehetőleg már az elején találd ki, hogy milyen stílusban fogsz kommunikálni, és menet közben már ne változtass! Furcsa lenne, ha egyik pillanatban távolságtartóan és magázódva kommunikálnál, a másikban pedig viccelődve tegeznéd le a követőidet.
.
2. Legyen egységes a stílus!
Vállalkozóként sokféle felületen kommunikálunk: Facebook, Instagram, hírlevél, blog… Figyelj oda arra, hogy a stílus mindenhol egységes legyen! Ha a hírleveledben tegeződsz, akkor ne magázódj a blogon sem.
.
3. Tegeződés vagy magázódás? Könnyed vagy komoly?
Az interneten ma már teljesen elfogadott és megszokott a tegeződés (bár mindig látok olyat, hogy valaki emiatt hőbörög – de a többség elfogadja és nem akad fenn rajta). Természetesen nem mindenki számára ajánlott!
Ha a célcsoportodba az idősebb korosztály tartozik bele (pl. nyugdíjasok), illetve komoly témád van (pl. orvosoknak írsz, az MTA / Nobel díjasok klubja / kolostorban élő papok stb. a célcsoportod, esetleg temetkezési vállalkozó vagy…elnézést a példáért, de ilyen is van), akkor nyilván nem csá-csumi-csá stílusban kell kommunikálnod, ez nyilvánvaló, és ilyen helyzetben ajánlott a magázódás.
Ha viszont fiatalabb a korosztályod, akkor nyugodtan tegeződj, és a stílusod is lehet könnyedebb.
Ha jó a humorérzéked, bátran csillogtasd meg a kommunikációdban, a vicceket, humort, jókedvet mindenki szereti, hiszen úgyis annyi nyűggel kell megbirkózni a mindennapok során, kell egy kis felüdülés.
A pihent, beteg illetve fárasztó humor más, az nagyon megosztó, az emberek egyik része imádja, a másik utálja. (Ilyenek például Vágvölgyi Noémi szándékosan borzasztó helyesírással megírt, de vicces posztjai, az Aldi fárasztó szóviccei, amelyektől az ember a fejét fogja stb.) Nyilván ez sem illik mindegyik üzlethez, lásd fentebb 🙂
Hacsak nem tudósoknak írsz, akkor érdemes laza, gördülékeny stílusban írni, nem kell teletűzdelni a szöveget szakkifejezésekkel (ettől nagyon okosnak tűnnél, de a célközönség diszkréten horkolna olvasás közben). Ne görcsölj rá, ne gondolkozz azon, hogy “úristen, mit fognak gondolni, akik olvassák”. Írj úgy, mintha egy barátodhoz beszélnél!
.
4. Ügyelj a helyesírásra!
Sok embert nagyon zavar az, ha egy szöveg tele van helyesírási hibákkal. Mindenkivel megtörténik, hogy egy-két hiba vagy elütés kerül a szövegbe, de próbáld ezt minimalizálni: mielőtt elküldenél egy szöveget, nézd át, használj szövegellenőrző programot, vagy nézesd át valakivel, ha szükséges.
.
5. Legyél személyes!
Ha megfigyeled, vannak olyan webshop-tulajdonosok, akik rengeteget szerepelnek, népszerű Youtube-csatornájuk van, komoly énmárkát építenek. Mint mondtam, nem feltétlenül szükséges ez, de azért valamennyire érdemes személyesnek lenned:
▶ Például azzal, hogy nyilvánosan is felvállalod az arcodat, időnként leírod a saját véleményedet, posztolsz a mindennapjaidról, a gyerekedről/kisállatodról stb.
▶ A hírleveleket nem úgy írod alá, hogy üdvözöl az XY Webshop, hanem a saját neveden (vagy legalábbis keresztneveden)
Manapság, amikor annyira elszemélytelenedik a világ, egyre nagyobb igényünk van az emberi szóra, élő kapcsolatokra. Ezért annyira fontos, hogy ne egy “hideg” webshopként, hanem hús-vér emberként kommunikálj. Ez egy olyan pluszt ad a vásárláshoz, ami hűségesebbé teszi a vásárlóidat, és nem fognak elmenni máshova, mert ott 100 forinttal olcsóbb az a bizonyos termék, amit éppen meg akarnak venni.




Ezek is érdekelni fognak
Gömöry Kati vagyok, a MarketingMánia alapítója, közgazdász, online marketing szakértő, lelkes kisvállalkozó. A MarketingMánia oldal 2013-ban született meg.
Online tanfolyamok készítésével és Facebook tartalomkezeléssel foglalkozom. Kedvenc témáim: Facebook marketing, marketingeszközök. Gyakorlatias, lényegre törő tudásanyagokat készítek.