Tippek jófej embereknek, avagy hogyan támogathatsz ingyen egy kisvállalkozót?


Az utóbbi időben több vállalkozó ismerősömnél is láttam megosztva ezt a képet (volt, aki ügyesen személyre is szabta, tudomásom szerint ez az eredeti poszt):

Hogyan támogathatsz egy kisvállalkozót úgy, hogy az egy filléredbe sem kerül? A kezdeményezést szupernek tartom, és úgy gondoltam, kiegészítem még pár dologgal. 

Kedves kisvállalkozó, aki olvasod a cikket: ha gondolod, oszd meg ezt a bejegyzést az ismerőseiddel, hasznos lehet neki is és neked is!

Facebook gyorstalpaló, avagy mivel segítesz és mivel ártasz egy kisvállalkozónak 

TEDD: Legyél aktív!

Az általad kedvelt vállalkozás üzleti oldalán (=a lájkolható oldalakról beszélünk, az az üzleti oldal; amit ismerősnek lehet jelölni, az magánemberek profilja) lévő posztokat lájkold/szívecskézd, írj alájuk kommentet, oszd meg! Ez azért fontos, mert így a Facebook több embernek mutatja meg, több emberhez juttatja el őket. 

Tudtad? Régen ha kitettünk az üzleti oldalra egy posztot, azt a lájkolók többsége látta, mert a Facebook megjelenítette azt a hírfolyamukban. Ma már ez nem így van, a Facebook arra törekszik, hogy minél többet fizessünk ki a reklámokra, és csak 2 esetben mutatja meg több embernek a posztokat: 1. ha fizetünk érte, 2. ha ti, az oldal követői minél aktívabbak vagytok, lájkoltok, megosztotok, kommenteltek! Ez nektek nem kerül semmibe, de nagy segítséget jelent.

TEDD: Írj pozitív értékelést az oldalra!

Sok kisvállalkozó panaszkodott már nekem, hogy alig ír valaki jó véleményt az oldalra, bezzeg, ha valakinek panasza van, az rögtön megtalálja az értékelési lehetőséget. Szóval, ha pozitív élményed volt egy vállalkozással kapcsolatban, kérlek, szánd rá azt az 1-2 percet, és írj egy pozitív véleményt a Facebook oldalukra!

TEDD: Hívd meg az ismerőseidet, hogy lájkolják az adott oldalt!

Oké, ez már talán nagy kérés, pedig valójában ez is csak egy pár másodperces procedúra! Minden üzleti oldalon lehetőség van arra, hogy meghívd az ismerőseidet, lájkolják az oldalt. Mivel egyszerre ki tudsz jelölni több száz embert, így tényleg csak pár kattintás az egész:

NE TEDD: Ne kattintgass feleslegesen a hirdetésekre!

A fizetős hirdetések a Facebookon egyre drágábbak. Könnyen megismerheted őket: felül oda van írva, hogy Hirdetés. Kérlek, csak akkor kattints az ilyen hirdetésre, ha valóban érdekel, ugyanis minden kattintás pénzbe kerül a kisvállalkozónak, aki hirdet, akár több száz forintba is!

Sajnos, egyes cégek úgy próbálnak érvényesülni, hogy szándékosan lekattintják a konkurensük hirdetéseit, súlyos anyagi kárt okozva ezzel, ami szerintem egy rendkívül mocskos és undorító dolog, de attól még létezik. Egy átlag felhasználó persze nem gonoszságból tesz ilyet, csak nem tudja, hogyan működnek a Facebook hirdetések – ezzel a cikkel az is a célom, hogy őket tájékoztassam.

NE TEDD: Ne kommentelj feleslegesen ill. butaságokat a hirdetések alá!

Ugyanezen okból ne szólj hozzá butaságokat, ne kezdj el vitázni, anyázni, trollkodni, szájkaratézni a hirdetés alatt, mert ezzel konkrétan súlyos anyagi kárt okozol 🙁 Nemcsak azzal, hogy elijeszted a vevőjelölteket, hanem azzal is, hogy a hirdetőnek minden aktivitás után (komment, kattintás, stb.) fizetnie kell. Lehet, hogy az a kisvállalkozó éppen csak napi pár száz forintot tud erre rákölteni, és az elmegy arra, hogy valaki unalmában trollkodik a hirdetése alatt! Te sem örülnél ennek, igaz? 

Sajnos, sokan nem értik a Facebook működését, nem értik, hogy ez nem egy nonprofit oldal. A felhasználók számára ingyen van (cserébe el kell viselni néhány reklámot), de az üzleti felhasználók súlyos pénzeket fizetnek. Így ha reklámot látsz, az nem azt jelenti, hogy a hirdető cég “bepofátlankodott az intim szférádba, és mégis mit képzel magáról”. Nem: a Facebook ingyenes használatának az az ára, hogy reklámokat fogsz látni, ezt fogadd el! Nem véletlenül lett Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója a világ 8. leggazdagabb embere, ezt sejtheted.

TEDD: Ha írsz valamit, akkor az dicséret legyen! Ezzel segítheted a kisvállalkozót: ha mások dicsérő, méltató szavakat olvasnak egy hirdetés alatt az adott vállalkozásról, az segít a bizalom felépítésében.

TEDD: Látogasd meg a Facebook oldalt akkor is, ha nem látod a posztokat!

Ha kedvelsz egy oldalt, időnként látogasd meg akkor is, ha a Facebook nem mutatja meg a posztokat! Hogy ne felejtsd el, érdemes összegyűjteni valahol a kedvenc linkjeidet, akár a könyvjelzők között is. Így biztos nem feledkezel meg róla! 

A Facebookon túl

Persze nemcsak a Facebookkal kapcsolatban vannak ilyen tippjeim, hiszen azon túl is van élet!

Ott van például a Google, ahol szintén lehet hirdetni, és ahogy az a Facebookon is történik, ott is pénzbe kerül a hirdetőnek, ha kattintasz.

TEDD: Ne kattints feleslegesen a hirdetésekre!

Legyél jó fej, és ha egy mód van rá, ne kattints “feleslegesen” egy hirdetésre! Ha amúgy is tudod a linket, akkor pötyögd be, ezzel akár pár száz forintot is megspórolhatsz a hirdetőnek. (Én tök lusta vagyok, de ezt szoktam tenni, hidd el, kibírható!)

Mutatok egy példát: rákerestem a qponverzum szóra (kupongyűjtő oldal), és amint látod, megjelent a Google találati listája, felül pedig egy fizetett hirdetés. Ha a hirdetésre kattintanék, akkor az a cégnek pénzbe kerülne, ha viszont az eggyel lejjebb lévő sima találatra, ami nem hirdetés, akkor az ingyenes, senkinek sem kell fizetnie:

TEDD: Hirdetésre kattintással támogathatsz egyes honlapokat

Vannak azok a honlapok, amelyek abból élnek, hogy Google hirdetéseket tesznek ki az oldalra. Azt kell tudnod erről, hogy ha valaki rákattint a hirdetésre, akkor az után a honlap tulajdonosa egy kis pénzt kap. (Közben persze a hirdetés feladójának ez pénzbe kerül.) Ha van egy olyan oldal, amit szívesen olvasgatsz és látod, hogy Google reklámok vannak rá kitéve, támogathatod az oldalt azáltal, hogy rákattintasz a hirdetésekre. Sokan ezt nem tudják, az oldal tulajdonosa pedig nem írhatja ki és nem kérheti erre az olvasókat, mert ez ellenkezik a Google szabályzatával. Most, hogy már tudod ezt, ilyen módon is tudod támogatni a számodra szimpatikus oldalakat: időnként kattints rá a téged érdeklő hirdetésekre. (Kiegészítés: nemcsak a Google kínál ilyen hirdetési lehetőséget, hanem más cégek is; de mindig láthatod a hirdetések sarkában a logót vagy a nevet, szóval felismerhető.)

TEDD: Támogasd a kedvenc Youtuberedet!

Hogyan tudod támogatni a kedvenc Youtuberedet? Biztosan tudod, hogy ők miből élnek: ingyen termékeket kapnak, fizetnek nekik termékek reklámozásáért, árulnak bizonyos tárgyakat, pénzt kapnak a nézettség után stb. És persze ott vannak a reklámok, amelyekből ők is pénzt kapnak. Tehát akkor is támogathatod őket, ha vásárolni nem akarsz tőlük:

  • Nézd meg a videóikat, akár többször is – mert a nézettség után is kapnak pénzt,
  • Ha reklám jelenik meg a videó alatt/mellett, és rákattintasz, az után is jár pénz, 
  • A videós reklámok kissé speciálisabbak, itt ugyanis sok esetben csak akkor jár pénz, ha végig is nézed a reklámot, ha továbblépsz, átugrod, akkor nem. Ez nem vonatkozik a rövid, pár másodperces “átléphetetlen” videókra. Oké, tudom, ehhez már tényleg imádni kell valakit, hogy a kedvéért reklámvideókat nézz 😀

“Oké, de miért jó nekem, ha támogatok egy kisvállalkozást?”

Fel tudnék sorolni jó pár indokot :

  • Mert jó embernek lenni jó.
  • Mert jót tenni jó érzés.
  • Mert a mennyországba kerülsz. 🙂
  • Mert inkább támogass egy magyar kisvállalkozást, mert akkor magyar családoknak adsz esélyt a szebb, boldogabb életre. 
  • Mert egy kisvállalkozás törődik a vevőivel, ügyfeleivel; jobban, mint egy nagy, személytelen multi. 
  • Mert egy kisvállalkozás nem indul egyenlő esélyekkel a milliárdos nagyokkal szemben, akik szintén hirdetnek a Facebookon. Segíts hát nekik egy kicsit!
  • Mert a te ismerőseid, barátaid, családtagjaid között is lehet magyar kisvállalkozó, sőt, egyszer talán te magad is belevágsz majd egy vállalkozásba. És hidd el, akkor visszakapod majd azt a jót, amit másoknak adtál! Ez mindig így szokott lenni. Nem ugyanattól, de visszakapod, ezt garantálom neked.

Én marketingesként, de szeretettel írtam ezt a cikket, és remélem, hogy hasznosnak találtad! Köszönöm, ha megosztod másokkal is!

Ha van még ötleted, amivel szerinted ki kellene egészíteni a cikket, bátran írd meg kommentben!

Oszd meg, ha tetszett!
Share

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.