Instagram vs. Facebook: Melyiket érdemes használni?


Úgy tűnik, 2019 abszolút az Instagram éve lesz. Bár a képmegosztó közösségi oldal nem nevezhető újdonságnak, most érkeztünk el oda, amikor a vállalkozók tényleg tömegesen kezdik el használni. Az Instagram mostanra már tényleg megkerülhetetlenné vált: ahogy korábban a Facebookból lett kihagyhatatlan marketingeszköz, úgy ezt a szerepet egyre inkább az Instagram veszi át.

És most álljunk meg egy pillanatra: Valóban átveszi ezt a szerepet? Most akkor mit kellene használnunk, a Facebookot vagy az Instagramot?

Engem ez a kérdés arra emlékeztet, amikor éveken keresztül azon vitáztunk: most akkor melyik a jó, a Facebook oldal vagy a Facebook csoport, melyiket kéne használni? Azért olyan hasonló ez a helyzet, mert a válasz – legalábbis egyelőre mindenképpen – az, hogy nem kell és nem is szabad választani; egyelőre ugyanis mindkettőre szükség van.

Jelenleg átmeneti periódusban vagyunk, a Facebooknak még nem áldozott le, az Instagram pedig önmagában nem annyira erős még, hogy a Facebookot teljesen a kukába dobhassuk. Tehát most van az az időszak, amikor a kettőt párhuzamosan kell használnunk. A Facebookot már jól ismerjük, de az Instagram használatát is meg kell tanulni. Ez ugyanis teljesen más felület, más lehetőségeket kínál, és máshogyan is kell kommunikálni.

Ami a közös a két közösségi oldalban: mindkettő Mark Zuckerbergé. De amíg a Facebookot ő alapította 2004-ben, addig az Instagram alkalmazást Kevin Systrom és Mike Krieger készítette el 2010-ben. Mark Zuckerberg 2012-ben vásárolta meg az Instagramot 1 milliárd dollárért.

A termékéletgörbe

Érdemes megnézni, hol áll a két közösségi oldal ún. termékéletgörbéje!

Mit jelent a termékéletgörbe? A Sulinet portálról hoztam a fogalom meghatározását, nagyon érthetően van leírva ugyanis:

A termékek jelentős része csak korlátozott ideig szerepel a piacon, amely alatt meg-határozott életpályát fut be. Ezt az életutat mutatja be a termékéletgörbe, ami minden termék esetében a piaci tartózkodás idejét és az adott időegység alatt értékesített mennyiség kapcsolatát jelzi.

A termék piaci tartózkodási idejét általában 4 szakaszra osztjuk:

  • bevezetés,
  • növekedés,
  • érettség, telítettség,
  • hanyatlás, vagy elhúzódás

(Megjegyzés: noha itt termékekről beszélünk, természetesen nemcsak termékek, hanem közösségi oldalak esetében is ugyanúgy alkalmazhatjuk ezeket a fogalmakat.)

Az elég egyértelmű, hogy az Instagram és a Facebook nem ugyanabban az életfázisban vannak.

A Google Trends az alábbi értékeket mutatja:

A Facebook esetében – megfigyelve a teljes eddigi élettartamot – látszik, hogy a csúcsponton már túlvagyunk, a hanyatlás/elhúzódás fázisába lépett a közösségi oldal. Ugyanakkor egyelőre még messze vagyunk attól, hogy temethessük. Vannak ugyanis olyan funkciói a közösségi oldalnak (pl. a Facebook csoportok), amelyek létfontosságúak, és egyelőre sem az Instagram, sem más közösségi oldal nem kínál megfelelő alternatívát helyette.

Bár néha tényleg úgy tűnik, hogy Mark Zuckerberg szántszándékkal követ el mindent az oldal tönkretétele érdekében, a pusztításhoz még az oldal teremtőjének is időre lesz szüksége. Mindenesetre elég jól haladnak: a tavalyi év elején bevezetett Facebook Zero (az üzleti oldalak posztjainak elérését gyakorlatilag nullára csökkentették), vagy például a Facebook csoportok taglétszámának önkényes csökkentése olyan húzások, amelyek újabb és újabb kapavágást jelentenek a Facebook sírjának megásásánál.

Ehhez képest az Instagram egyértelműen felszálló ágban van:

A felhasználók száma egyre csak növekszik és növekszik.

Emlékszem, hogy amikor 2015-ben elkészítettem az első Közösségi Marketing tanfolyamomat, akkor az Instagram még nem sok helyet foglalt benne; akkor még csak pár százezer felhasználója volt itt Magyarországon.

Azóta nagyot fordult a világ: ma már több millió magyar felhasználója van az Instagramnak, és ez a szám folyamatosan nő. Mivel mindenkinek a kezéhez van nőve az okostelefonja, így az Instagramot is folyamatosan a kezünkben tartjuk – ma már egyszerűen nem engedheti meg egyetlen cég sem magának, hogy ne legyen fent ezen a felületen.

Persze még mindig sokan nincsenek fent, talán a te konkurenseid közül sem Instagramozik mindenki – de ennek csak örülhetsz, hiszen így hatalmas versenyelőnyre tehetsz szert!

Az igazság az, hogy ez az a tökéletes pillanat, amikor még nagyot robbanthatsz az Instagram használatával, viszont ha most lemaradsz, az végzetes lesz. Amikor a Facebook üzleti szempontból értékessé vált, azok, akik akkor lecsaptak rá és aktívan marketingezni kezdtek ott, nos, azok akkora előnyre tettek szert, amit képtelenség volt behozni azoknak, akik csak évekkel később kezdtek el vállalkozni, illetve Facebookozni. Éppen ezért kell MOST lépned és kihasználni azt a lehetőséget, hogy viszonylagosan az elsők között tudsz csatlakozni az Instagram felhasználóihoz.

Értsük jól ezt a mondatot: bár vannak, akik már évek óta Instagramoznak, mégis mivel most zajlik a nagy robbanás, amikor mindenki elkezd beregisztrálni az Instára és a felhasználók száma egyre növekszik, ez azt jelenti, hogy MOST jön létre az a kritikus tömeg, amelyre a vállalkozásoknak szükségük van. Vagyis MÉG nem maradtál le semmiről, de MOST MUSZÁJ belevágni, különben le fogsz maradni, és a konkurenseid behozhatatlan előnyre tesznek szert!

De akkor mi legyen a szerencsétlen Facebookkal? Kuka?

Nem, semmiképp sem „kuka”: a Facebookon még mindig többen vannak, mint az Instán, és még mindig éppen elegendő aktív felhasználó van, akiknek a kedvéért ott is érdemes jelen lenni.

Igen, tudom, hogy sokan leléptek a Facebookról, a marketingguruk látványosan távoznak onnan, kényelmesnek tűnik hát otthagyni az egészet a fenébe.  🙂 Ha úgy látod, hogy nincs energiád a 2 felület párhuzamos menedzselésére, akkor is érdemes tartalmakat posztolni a Facebook oldaladra.

Én ezt úgy szoktam megoldani, hogy:

  • Alapvetően az Instagramra készítem a tartalmaimat, de ezeket automatikusan posztolom a Facebookra is. Ez nem jelent semmilyen plusz energiát, mégis számít, mert ott is látják a posztjaimat. Persze viccesnek, keserédesnek tűnhet, hogy az Instagramon tizedannyi követővel sokkal jobb eredményeket lehet elérni; de az is „valami”, ami a Facebookon történik.
  • Alapvetően én sosem vittem túlzásba a Facebook oldalamra történő posztolást; ez a „cipész cipője lyukas” szindrómának volt köszönhető, mivel annyi sok posztot kellett készíteni az ügyfeleim számára, hogy a saját oldalamra már nem jutott idő; idei egyik fogadalmam, hogy ezen változtatok  😎 
  • Ugyanakkor szerintem ugyanúgy érdemes figyelmet fordítani a Facebook jól működő funkcióira: Facebook csoportok, Messenger, hirdetések stb. – különösen arra, amelyre nem kínál alternatívát az Instagram

Azt viszont tudomásul kell venni, hogy a Facebook és az Instagram nem ugyanaz. Nem ugyanúgy kell követőket gyűjteni, kommunikálni stb. Az Instagram egyik kezével többet ad, mint a Facebook, de a másik kezével elvesz. Ezeket ki kell ismerni, és ennek megfelelően használni a közösségi oldalt.

Erről lesz szó bővebben a következő napokban, érdemes lesz velünk tartanod!

Oszd meg, ha tetszett!
Share

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.