Hogyan lehet több lábon állni?


Vállalkozóként nagyon fontos az, hogy több lábon állj, már ami az online (és offline) jelenlétet, valamint a reklámozást illeti – mert ha az egyik marketingeszközt, hirdetési felületet stb. bármilyen okból elveszíted, akkor ott van még több másik is, ami ellensúlyozza ezt a veszteséget. Nem szabad csak egy, vagy csak két marketingeszközre alapozni.

Ugyanakkor felmerülhet a kérdés: oké, de akkor mit használjak? Ebben a cikkben 30 ilyen eszközt gyűjtöttem össze. A Marketing Tudástárban pedig elolvashatod a teljes, 100 eszközből álló összeállítást is. Próbáld ki mindössze 1000 Ft-ért itt >>>

Mégpedig 2 fontos témában:

  • JELENLÉT: ingyenes vagy fizetős eszköz, ami lehetővé teszi a célcsoportod elérését és azt, hogy jelen tudj lenni a fejekben.
  • HIRDETÉS: fizetős hirdetéstípusok, amelyeket igénybe vehetsz. Lehet, hogy nem mindegyik fog ugyanakkora volument hozni, de sok kicsi sokra megy.

Nézzük tehát ezeket!

Facebook

Az egyik legkedveltebb marketingeszköz manapság, és sok vállalkozó követi el azt a hibát, hogy csak és kizárólag erre alapoz: például még honlapjuk sincs, elegendőnek ítélik meg a Facebook oldalt, ami nagy hiba. Tekintsük át, milyen felületei vannak a Facebooknak, amelyeket hatékonyan használhatsz reklámozásra és/vagy a célcsoportod elérésére, de semmiképp se ragadj le csak ezeknél!

  • Facebook oldal: Amelyik cégnek nincs Facebook oldala, az olyan, mintha nem is létezne: sokan csak Facebookon keresnek. Ha nincs aktuális, friss tartalom, akkor úgy tűnhet, hogy a vállalkozásod nem működik. Mire használhatod a Facebook oldalt: tartalmak prezentálása a követőknek, oktatás, szórakoztatás, közösségépítés, személyes márka építése, szakértői imázsépítés, közérdekű információk közlése, értékelések (vásárlási döntés meghozatalában fontos szerepet játszhatnak a felhasználók által az oldal számára adott csillagozások és értékelések), ügyfélszolgálati feladatok, cégadatok és információk forrása (pl. weblap, telefonszám, e-mailcím, egyéb elérhetőségek).
  • Facebook Messenger bot: a Facebook modern és hatékony eszköze, amely lehetővé teszi az automatizált kommunikációt és egy újfajta kapcsolattartást, ahol még nem telített a piac, még viszonylag kevesen használják, így érdemes vele foglalkozni.
  • Facebook hirdetések: a Facebook hirdetési rendszere az egyik legnépszerűbb, kattintás alapú hirdetési rendszer, amelyet mérhetősége és lézerpontos célzási lehetőségei tesznek hatékonnyá. Mivel az emberek zöme még mindig a Facebookon van, így logikus, hogy remekül el lehet őket érni, ezért ezt a hirdetési lehetőséget nem szabad kihagyni.
  • Facebook csoportok: a Facebook ingyenes eszközei (bár épp mostanában jött a hír, hogy fizetőssé teszik őket, na de várjuk ki, mi lesz ennek a vége), amelyek összegyűjtik az egy adott téma iránt érdeklődő embereket. A következő célokra használható: ingyenes reklámozás-hirdetés, közösségépítés, segítségnyújtás, klubfelület pl. ügyfelek számára, szakértői imázsépítés, kapcsolati tőke építése, feliratkozó-és lájkolószerzés, plusz szolgáltatás az ügyfeleidnek. Előnye, hogy sokkal könnyebb aktivizálni a tagokat, mint egy oldalon a lájkolókat. Érdemes aktívnak lenned a szakmai csoportokban, és ismeretséget kötni olyanokkal, akik segítségedre lehetnek üzleti céljaid megvalósításában.
  • Instagram: az egyre népszerűbbé váló képmegosztó oldalon egyre fontosabbá válik jelen lenni. Mivel az Instagram is Mark Zuckerbergé, így “átjárás” van a Facebook és az Instagram között, ami a reklámok elkészítésénél még praktikus is.
  • Instagram videók: természetesen az Instán is közzétehetsz videókat, használd ki a lehetőséget. Az IGTV-re (újdonság, Instagram TV) most már egészen hosszú videók is feltölthetők.

 Google

  • Google találati lista: a keresőoptimalizálás abban segít, hogy előre kerülj a Google találati listájában. Ha a célcsoport a keresések alkalmával állandóan a te honlapoddal találkozik, az rengeteg vásárlót hoz ingyen, nem csoda, ha olyan sok vállalkozó fektet hatalmas energiákat a keresőoptimalizálásba. Vannak olyan (főleg 1 szóból álló) kulcsszavak, amelyekre már teljesen esélytelen és reménytelen az első oldalra kerülni, ezért érdemes a hosszabb keresőkifejezésekkel próbálkozni.
  • Google AdWords: a Google fizetős hirdetése, ami a másik lehetőség arra, hogy ott legyél a találati listában – ezúttal azonban fizetősen. Ez persze nem olyan, mintha organikusan lennél ott, hiszen az emberek látják, hogy reklámról, hirdetésről van szó, de mégis hatékony. Semmiképp se ragadj le a klasszikus, Google találati listában megjelenő reklámtípusnál, hiszen annyi más lehetőség van: pl. display hirdetések (ez különösen hatékony lehet pl. remarketing esetében, amikor a látogató a honlapodról vásárlás nélkül távozott ugyan, de utána folyamatosan látja a reklámodat, így jó eséllyel vissza fog térni), Gmailben e-mailként érkező hirdetések, vagy éppenséggel készíthetsz videós hirdetést is, ami a Youtube-on jelenik meg. Érdemes kísérletezni ezekkel! (Vagy szakértőre bízni a dolgot.)
  • Google+ közösségi oldal: bár népszerűsége elmarad pl. a Facebookétól, érdemes lehet itt is jelen lenned; ha fárasztó egyszerre ennyi helyre posztolnod, akkor érdemes lehet valamilyen közösségi média menedzsment alkalmazást használnod (pl. Buffer, Postcron, Smarterqueue), amelynek segítségével egyszerre többféle közösségi média fiókba is tudsz posztolni. Egyrészt mivel kevesebben használják, így a telítettség is kisebb, a kevesebb emberhez könnyebb eljutni. Másrészt pedig a keresőoptimalizálásban is segít.
  • Youtube videók: manapság egyre több úgynevezett influencer, véleményvezér van, aki abból él, hogy a Youtube-ra készít videókat. Te valószínűleg nem akarod a vállalkozásodat az influencer-létre felcserélni (bár ki tudja?), de a Youtube-ot neked is érdemes használnod, bármivel is foglalkozol. Ez a legnagyobb videómegosztó oldal, és egyben a második legnagyobb kereső is. A Google tulajdona, így a találati listában Youtube videók is megjelennek.

Közösségi média

Természetesen nemcsak a fent említett közösségi oldalak léteznek, számos másikat is lehet még találni, ha van időd és kedved ezekkel is foglalkozni.

  • Pinterest: a népszerű képmegosztó oldal kötelező azok számára, akik valamilyen látványos témával foglalkoznak, pl. kézművesek.
  • Snapchat: ez egy olyan szöveg-, kép- és videómegosztó alkalmazás, amely azért különleges, mert a megjelenő tartalmak legfeljebb 10 másodpercig látszódnak, utána eltűnnek, törlődnek. Rövid, könnyed tartalmak kommunikálására való, fiatalokat meg lehet próbálni elérni itt is.

 Aukciós oldalak, online piacterek, kuponos oldalak

 “Ott csak az ár számít, én nem akarom brutálisan leakciózni a termékeimet, és még jutalékot is fizetni!”– mondhatod jogosan, ha szóba kerülnek ezek az oldalak. Bár szép számmal akad olyan vállalkozó, aki például a Vaterás eladásokból él, tény, hogy ezek az oldalak nem feltétlenül jók minden vállalkozó számára, mert azért elég szépen képesek lefölözni a hasznot. Mégse vesd el teljesen az ötletet, hogy jelen legyél ezeken az oldalakon! Például kiválaszthatsz egy olyan csali/belépőterméket, amelyet akár brutális mértékben is le lehet akciózni, mert nem ér kár miatta (pl. egy e-book), és arra használhatod, hogy a segítségével új érdeklődőket szerezz. Például egy csali e-bookot feltöltesz 1 Ft-ért a Vaterára, ami neked semmibe sem kerül, a vásárlónak sem, és mégis lett ingyen egy érdeklődőd 🙂

  • Vatera: a legnagyobb magyar aukciós oldal / piactér. Rengetegen vannak jelen és sokan vásárolnak is. Próbáld ki!
  • Meska: a legnagyobb hazai kézműves piactér, ahol minden kézművesnek érdemes jelen lennie – de vigyázz, ne alapozz csak erre! Mindenképpen érdemes saját honlapot készítened, mert a Meskán megvan az esélye, hogy nézelődés közben a reménybeli vevő elcsábul a nagy kínálatot látva, és inkább másnál vásárol.

Keresőoptimalizálás

Az alábbiakban olyan felületeket mutatok, amelyek a keresőoptimalizáláshoz kapcsolódnak; némelyik talán elavultnak számít már, de a rend kedvéért említsük meg ezeket is.

  • Linkgyűjtemények, linkkatalógusok: Pár éve még arról szólt a linképítés, hogy linkgyűjteményekbe és -katalógusokba kellett beküldözgetni a weboldalunk linkjét. (Akkoriban legalább 1000 ilyen oldal volt, ezek zöme mára megszűnt.) A linkgyűjteményben általában csak egy rövid kattintható sor szerepelt, míg a linkkatalógusban már hosszabb szöveg is – bár átmeneteket is fel lehetett fedezni. Nos, ma már ez nem annyira működik, de ártani semmiképp sem árthat, ha a megmaradt katalógusokba beküldöd a linked, hiszen eggyel több lehetőség arra, hogy megtaláljanak.
  • Lap.hu fizetett, képes linkek: a lap.hu linkkatalógust mindig külön szoktuk említeni, mint a legnagyobb magyar linkoldalt, amely valós, számottevő látogatottsággal rendelkezik. Eddig is volt lehetőség fizetős linkelhelyezésre (ha be akarsz kerülni, érdemes igénybe venni, mert már évekkel ezelőtt is szinte a lehetetlenséggel volt határos bekerülni), nemrég jelent meg a képes linkelhelyezés lehetősége.
  • PR cikkek: számos lehetőség van a PR cikkek íratására és elhelyezésére, a drágától egészen a méregdrágáig. A legjobb, ha a témádba vágó oldalon jelenik meg a PR-cikk, mert akkor hozhatja a legtöbb releváns látogatót. Természetesen énmárka, szakmai hírnév építésére is jók ezek, valamint a már említett linképítésre is.

Szakmai tartalmak 

  • Könyvírás: minden szakértőnek érdemes könyvet írnia. Manapság már nem szükséges nyomda és több millió forint, magánkiadásban már igen olcsón előállítható egy kisebb “adag” könyv. 🙂 Fontos marketingeszköz, ami belépő termékként, fizetős csaliként használható.
  • Különféle médiamegjelenések: talán mondani sem kell, mennyire sokat dobhat az ismertségen egy-egy médiamegjelenés, legyen az egy újság vagy akár a televízió. Érdemes kihasználni ezeket a lehetőségeket, és utána a lehető legtöbb helyen megosztani a cikket/felvételt.
  • Szakmai előadás élőben: a konferenciákon vagy egyéb nyilvános helyen tartott szakmai előadás növeli az ismertséget és a szakmai hírnevet.

Honlap, blog 

Ha vállalkozó vagy, nyilvánvalóan szükséged lesz egy honlapra, ez nem kérdés. Nézzük a kapcsolódó fontos felületeket, eszközöket.

  • Honlap: a saját honlapod, lehetőleg saját domainnel és tárhellyel.
  • Webshop: ha sok terméked van, akkor előnyös, ha webáruházat hozol létre, hogy könnyebb legyen a vásárlás.
  • Blog: a honlapodnak mindenképpen legyen blog része (sőt, van akinél gyakorlatilag a blog maga a honlap). A tartalommarketing egyik legfontosabb eszköze, szakmai hírnév, énmárka, ismertség és bizalomépítés céljából a legjobb megoldás, és persze ne felejtsük ki a keresőoptimalizálásban betöltött szerepét sem.

E-mail marketing

Az egyik legfontosabb marketingeszköz.

  • Hírlevél: a rendszeresen kiküldött hasznos, szakmai hírlevél nagyszerű marketingeszköz, szakmai hitel építésére, bizalomépítésre és természetesen eladásra is kiváló.
  • Automatizált e-mail sorozatok, sales funnelek: az e-mailek kiküldését automatizálni is lehet, sőt egész automatán működő értékesítési rendszerek is felépíthetőek. Ezt nem szabad kihagyni!

Offline eszközök

Bár mi itt alapvetően online marketinggel foglalkozunk, mégis szükségesnek tartom megemlíteni a végén, hogy nem szabad megfeledkezni az offline marketing eszközeiről sem, hiszen ezek sok esetben talán még hatásosabbak lehetnek, mint a mindenki által használt online marketing – persze üzletfüggő, hogy éppen mennyire. A teljesség igénye nélkül összegyűjtöttem néhány hatékony, egy kisvállalkozó, egyéni vállalkozó, kis cég számára (anyagilag is) elérhető eszközt: 

  • Hirdetőújság: ezeknek az árai megfizethetőek, ha helyi vállalkozásod van, érdemes lehet kipróbálni. A hirdetésbe csempészett kuponnal mérhető, hogy hányan érkeztek a hirdetésből.
  • Postai levélreklám: manapság már mindenki e-mailben reklámoz, nagyon kevés levelet kapunk. Ezért lehet hatékony, ha inkább levélben küldesz ki ajánlatot, mondjuk a legjobb ügyfeleid számára, akik jó eséllyel vásárolni is fognak! Csak gondolj bele: egy sima levél elküldése 120 Ft. Sok esetben egy kattintásért többet fizetsz az AdWordsben, és hány kattintás kell egy vásárláshoz…

Talán ezért is lehet eredményes egy postai leveles kampány 🙂

  • Kiállítói stand előadásokon, konferenciákon: nem a legolcsóbb ez sem, de megtérülhet, különösen hosszú távon. Szolgáltatók egy-egy kiállítás alkalmával akár egész évre biztosíthatják maguknak a kívánt ügyfélkört, vagy legalábbis annak egy részét.
  • Ügyféltalálkozó: élőben találkozni az ügyfeleiddel? Nincs is jobb megoldás, hogy meg tudd ismerni őket, és ők is megismerhetnek téged, és persze egymást. Igazi közösség épülhet belőlük, és mivel téged is megismernek élőben, sokkal elkötelezettebbek lesznek. Bármennyire is online-ná vált a világ, az embereknek fontosak a személyes kapcsolatok.
  • Termékminta: engedd, hogy kipróbálják a termékedet! Ha beválik, vásárolni is tudnak belőle. Ez lehet postán kiküldött termékminta, de akár helyszíni kóstoltatás is egy rendezvényen.

Ez csak 30 olyan eszköz és reklámozási lehetőség, amit használhatsz. A legizgalmasabbakat a Marketing Tudástárban olvashatod, ahol összesen 100 ilyet gyűjtöttem össze! És a legjobb az egészben, hogy most mindössze 1000 Ft-ért kipróbálhatod a Tudástárat, ahol nemcsak ezt a cikket, hanem 8 online tanfolyamunk anyagát is azonnal megkapod. Mire is várnál? Ide kattintva megrendelheted >>>

Oszd meg, ha tetszett!
Share

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.