Előfizetéses rendszerek: Köszi, de nem! + Tippek, ha te belevágnál


A cikkben a mostanában olyannyira divatos előfizetéses rendszerekről fogok írni. Talán furcsa lehet a számodra, hogy – a cím alapján – én nem szeretem az előfizetéses rendszert, és mégis abban fogok neked tanácsot adni, hogyan is csináld. De olvass tovább, és meg fogod érteni!

Alapvetően egy vállalkozásnak többféle forrásból érkezhet jövedelme:

  • Állandóan kapható termékek: amikor bizonyos termékek az állandó kínálat részét képezik, és azokból a honlapodra tévedő, vagy szándékosan oda irányított vásárlók bármikor vásárolhatnak
  • Automatizált rendszerek, értékesítési tölcsérek: direkt módszerekkel, reklámmal folyamatosan érdeklődőket terelünk ebbe a rendszerbe, amelynek bizonyos pontján értékesítés történik; mivel mindez automatizálva van és a reklámok folyamatosan biztosítják az újabb és újabb érdeklődőket, így gyakorlatilag folyamatos, kiszámítható bevétel érkezhet belőle
  • Kampányok: időszakos, rövid ideig tartó, fokozott reklámtevékenységgel járó értékesítési időszakok, amelyek során egy-egy termékre/termékcsoportra kerül a fókusz, a kampány ideje alatt ezeknek a nagy volumenű értékesítése zajlik. Ehhez adunk is egy kis segítséget:

  • Előfizetéses rendszerek: mostanában rendkívül divatos értékesítési forma, ami a vevő számára rendszeres fizetési kötelezettséggel jár, ezáltal az eladónak folyamatos, kiszámítható, stabil (általában havi) bevételt jelent.

Most az utóbbiról szeretnék szót ejteni, hiszen mostanában hihetetlenül elterjedt, mindenki megalkotja a saját előfizetéses rendszerét, mert mindenki arra vágyik, hogy ezzel stabil havi bevételt teremtsen magának.

Én is kipróbáltam, és arra jutottam, hogy köszönöm, nem kérem 🙂 Ami persze nem jelenti azt, hogy később nem fogok megbolondulni és újra kipróbálni, bár már felhatalmaztam a környezetemet arra, hogy ha esetleg mégis megtenném, akkor fogjanak egy szívlapátot és különösebb vacillálás nélkül vágjanak vele kupán; ugyanakkor jó pár tapasztalatot szereztem a témában, amikből néhányat most meg is osztok veled. Már tudom, hogyan “kellene” csinálni, és éppen ezért döntöttem úgy, hogy nem fogom csinálni. Nézzük tehát a konkrétumokat!

Marketinges körökben már kötelezővé vált a havi előfizetéses rendszer, vagyis az, hogy havi “pár ezer” forintért hozzáférést kap az ember egy belső felülethez, ahova minden hónapban kerülnek fel új anyagok, és a havi előfizetési díj természetesen azzal jár, hogy az illető 1 hónapig fér hozzá az anyagokhoz, és utána újra fizetni kell, és így tovább.

Persze tudom, hogy te nem marketinges vagy, hanem teljesen más dologgal foglalkozol, de ma már majdnem mindenki ki tud találni valamilyen előfizetéses rendszert: videók, hasznos anyagok, vagy akár olyan kézzel fogható termékek, mint pl. egy szépségápolással foglalkozó webáruház esetében a beauty box. A lényeg, hogy elő lehessen fizetni, és minden hónapban kapjon az ember valamit, amiért megéri előfizetni.

De hát mi a fene volt az én problémám? Mi az, ami miatt beszüntettem az egészet? Hát ezek:

1. “Most nem jó, most nem érek rá”

Komolyan mondom, ha minden egyes ember után, aki azzal jött, hogy “Hű, hát ez nagyon jó, csak tudod Kati, most az van, hogy csinálom az XYZ tanfolyamát, meg ez van, meg az van, és tényleg nagyon érdekel, de ha most előfizetem, akkor tuti nem lesz rá időm, nem lehetne valamikor később, amikor majd rá fogok érni?” – szóval, ha minden ilyen mondat után kaptam volna egy kisebb összeget, akkor most Hawaiiról írnám neked ezt a blogbejegyzést, a pálmafa alatt ülve, fűszoknyában, Mojitót szürcsölve.  A sokadik ilyen után már tépni kezdtem a hajam. Ugyanakkor természetesen érthető. Minek vegyen valaki olyasmit, amihez csak pár hétig van hozzáférése, ha úgysincs ideje vele foglalkozni? Mellesleg kicsit úgy is éreztem magam, mint aki prostituálódott, hiszen nálam a MarketingMániánál pont az az egyik legnépszerűbb tulajdonsága a tanfolyamainknak, hogy végtelen elérés van hozzájuk, nem szarakodunk azzal, mint más hatalmas nagy guruk, hogy “1 évig van hozzáférésed az anyaghoz”. Szóval fura is volt nekem beállítgatni, hogy 1 hétig van hozzáférésed, 1 hónapig van hozzáférésed…pocsék érzés volt, szembeköptük magunkat ezzel. A lelkifurdalás miatt mindig adtam is néhány bónusz napot 🙂

2. Újra és újra pénzt kérni

A másik dolog, ami nekem nagyon nem tetszett, hogy állandóan fizetési emlékeztető leveleket kellett küldözgetni: “Szia, lejárt a hozzáférésed, légyszi utalj, és meghosszabbítjuk” Ilyenkor ugye gáz, hogy zaklatni kell az illetőt, főleg havonta. Persze meg lehet oldani ezt ún. recurring payment segítségével, tehát egyszerűen be kell üzemelni a Braintree, Barion vagy más egyéb rendszerben, hogy a hónapnak egy bizonyos napján szépen emelje le az összeget a delikvens számlájáról, és máris meg van oldva a probléma.

A gond ezzel csak az volt, hogy nekem ezt nem veszi be a gyomrom, azzal együtt sem, hogy szépen meg lehet ideologizálni: “jaj, hát neked is kényelmesebb így, csak levesszük minden hónapban azt a pár ezer forintocskát, nem is kell vele foglalkoznod.” De ilyenkor én csak magamból tudok kiindulni, és abból, hogy mennyire rühellem, ha akár csak 20 forintot is automatikusan vonnak le a számlámról: nem, én a saját kezemben akarom tartani a dolgokat, nekem senki se vonogasson le a számlámról pénzt. És mivel én utálom ezt, így nem fér bele az sem, hogy mással megcsináljam. Pontosan tudom, hogy sok esetben az illető már rég visszamondaná az egészet, csak azért nem teszi, mert az olyan ciki; én pedig nem arra akarom alapozni az üzletemet, hogy majd automatán lekaszálom a pénzt az emberek számlájáról, ők meg úgysem fognak szólni, mert az ciki. Pedig milyen szép alapja is ez egy sikeres vállalkozásnak. Tudom, én vagyok életképtelen, de akkor is úgy akarom vezetni a vállalkozásom, ahogy az én értékrendembe belefér, nem úgy, ahogy mások “szokták”. 🙂

3. Nem éri meg

Na, azért ne gondold, hogy én szent vagyok és egyáltalán nem vagyok anyagias, mert dehogynem, haha. 🙂 Éppen ez is egy érv, ami nekem még problémát okoz ezzel a rendszerrel kapcsolatban, hogy ahhoz képest, hogy milyen nagy munkát igényel, nem eléggé jövedelmező. Mivel nem vagyok hajlandó bevezetni az automatikus pénzlenyúlást, ezért nekem hónapról hónapra gyakorlatilag újra el kell adnom az előfizetést, mintha egy teljesen új termék lenne, ami – ha megnézzük a ráfordított idő- és energiamennyiséget, ezzel szembeállítva pedig a bevételt – nem éri meg. Hangsúlyozom: ha lekaszálnám a pénzt, akkor nem lenne ilyen gond, de így van. Ha egy normál árú terméket kampányolok minden egyes hónapban, akkor – igaz, azzal több munka van, de – a bevétel is a többszöröse. Ugyanis attól, hogy egy termék olcsó, nem fognak szignifikánsan többet vásárolni belőle, mint egy normál árú/drága termékből. Tehát ha mondjuk eladok 100 db 1000 Ft-os kis terméket, akkor ugyanannyit keresek, mintha eladnék 10 db 10.000 Ft-osat, de amíg tök könnyű 10 db-ot eladni egy drágább termékből, addig valami hiába olcsó, nem fognak belőle 10x annyit venni…remélem, érthető a matek. 🙂

Szóval nekem emiatt máris nem éri meg ezzel foglalkozni. De mondom: ha bevezeted az automatikus fizetést, akkor nincs ilyen gond, nem kell havonta győzködni senkit, csak szépen levonogatni a pénzeket.

Persze hallottam már olyanról, hogy egy előfizetéses rendszert üzemeltető vállalkozás minden hónapban szépen szedegette le az előfizetési díjakat, viszont hónapokig semmi újdonság nem került fel a belső felületükre. Ügyes 🙂 Mondjuk erre valóban nem vonatkozik az, hogy sok energiát elvenne, haha.

4. Visszaélések

Az ilyen előfizetéses rendszereknél az szokott lenni, hogy minden hónapban kerül fel valami új, és aki megveszi, az hozzáfér az összes addigi anyaghoz is. Na, ez nem elég, hogy totál igazságtalan, de ráadásul melegágya is a csalásoknak, visszaéléseknek. Mert minek fizessem ki januártól júniusig az előfizetési díjakat, ha egész egyszerűen elég júniusban befizetnem, és úgyis megkapok mindent? Persze, mondhatnád, hogy aki mindig befizeti, az rögtön megkapja az új anyagokat. Ja…de minek, ha úgysincs rá ideje? 😀 Vagy csak nálam van ennyi Pató Pál, aki későbbre akarja halasztani a tanulást? Ugyan, kötve hiszem 🙂

 

Na, hát ez a 4 indok nekem tökéletesen elég ahhoz, hogy szépen megköszönjem, és hanyagoljam az előfizetéses rendszert. Legalábbis így, ebben a formában mindenképpen!

Jöjjön azonban pár tipp arra az esetre, ha te mégis belevágnál:

  • Érdemes határidőt szabni itt is a jelentkezéseknek. Inkább félévente egyszer hirdesd meg a csatlakozási lehetőséget, mert ha bármeddig elérhető, akkor mindenki a végtelenségig fogja halogatni, akár ráér, akár nem. Sajnos így az is benne van a pakliban, hogy kevés emberrel kell elindulni, akik keveset fizetnek és mégis csinálni kell nekik a kontentet hónapról hónapra. De hát ez egy ilyen játék. (A beauty boxosoknak jó, ők csak belerakják a szajrét a dobozba, és hívják a futárt.)
  • Vezesd be az automatikus fizetést! Anélkül bele se kezdj!!!!! Soha, SOHA, SOHA, semmilyen körülmények között! Szívni fogsz vele, mint a torkos borz, tényleg. 
  • Esetleg az is egy jó megoldás, van aki használja is, hogy egyszerre több hónapot ki kell fizetni, pl. 3 hónapot. Akkor nem annyira gáz, hogy újra kérlelni kell majd az ügyfelet, hogy fizessen, 3 havonta jobban belefér az ilyesmi, mint havonta vagy pláne hetente.
  • Ha már úgyis gürizned kell, akkor próbáld a lehető legtöbb embert beszervezni előfizetőnek, hogy érdemes legyen foglalkozni a dologgal, ne 1-2 lézengő ember kedvéért kelljen kidolgozni a lelkedet havi rendszerességgel. Arányosíts, hogy megéri-e. Pl. én ezt úgy tudom megcsinálni, hogy kiszámolom, egy nagy tanfolyamot mennyi idő elkészíteni és mennyit keresek vele, és ehhez képest egy havi előfizetéses “adag” mennyi idő, energia, és mennyi pénz jön belőle. Fontos tudni egyébként, hogy a havi előfizetéses anyagok szerényebb áruk miatt belépőtermékként is funkcionál(hat)nak, ez esetben pedig általában többet kell nyújtani, mint amibe valójában kerül a termék, annak érdekében, hogy lenyűgözzük az ügyfelet. Erre szerintem vannak jobb módszerek is…
  • Keress affiliate partnereket, akik értékesítik az előfizetéses cuccodat! 
  • Dolgozz előre! De tényleg, mert ha közbejön valami, ne legyen az, hogy arra a hónapra nincs semmi új tartalom. 

Ha belevágsz, sok sikert az előfizetéses rendszeredhez! Ha nem értesz velem egyet, nincs semmi gond (csodálkoznék is, ha mindenki egyetértene) – kulturált vitára is lehetőség van a cikk alatt! 

És addig se feledkezzünk meg aktuális akciónkról, ami nem előfizetéses, viszont nagy kár lenne kihagynod: 2 vadiúj, szuper anyagunk egyet fizetsz – kettőt kapsz akcióban, már csak ezen a héten!

Oszd meg, ha tetszett!
Share

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.